گروه سطح
|
نام گروه سطح
|
سطح
|
نام سطح
|
مهارت ها
|
A
|
Basic user
(زبان آموز اولیه)
|
A1
|
Breakthrough / beginner
(مبتدی)
|
♦ میتواند عبارتهای روزمره و کابردی را بفهمد و با هدف برطرف کردن نیازهای اولیه از آنها استفاده کند.
♦ میتواند خودش و دیگران را معرفی کند. میتواند به سوالاتی در مورد جزئیات شخصی زندگی خودش مانند محل زندگی، افرادی که می شناسند و چیزهایی که دارد، پاسخ دهد یا سوالاتی در این رابطه بپرسد.
♦ میتواند با دیگران در سطح اولیه تعامل زبانی داشته باشد، به این شرط که فرد مقابل به آرامی و واضح صحبت کند.
|
Basic user
(زبان آموز اولیه)
|
A2
|
Way stage / elementary
(ابتدایی)
|
♦ میتواند جملات و عبارات پرکاربردی که با نیازهای ضروری در ارتباط هستند (برای مثال، اطلاعات خیلی اولیه شخصی و خانوادگی، خرید کردن، جغرافیای محلی و کار) را درک کند.
♦ میتواند در مورد وظایف ساده و معمول که به یک تبادل ساده و مستقیم اطلاعات نیاز دارد، صحبت کند.
♦ میتواند جنبههای ساده گذشته زندگی خود، محیط اطراف خود و مسائلی در مورد نیازهای اولیه خود را شرح دهد.
|
B
|
Independent user
(زبان آموز مستقل)
|
B1
|
Threshold / intermediate
(متوسط)
|
♦ میتواند مفاهیم کلی را در ورودیهای استاندارد اطلاعات بفهمد. ورودهایی که در مورد مفاهیمی است که در محل کار، مدرسه، محل تفریح و بهطور منظم اتفاق می افتد.
♦ میتواند از موقعیتهایی برآید که با سفر به کشورها و مناطق صحبتکننده زبانِ مورد نظر ممکن است اتفاق بیوفتد.
میتواند متنهای سادهای در مورد موضوعاتی که با آنها آشناست یا علایق شخصی اش تولید کند.
♦ میتواند تجارب، موقعیت ها، علایق، رویاها و امیدهایش را به صورت مختصر و با دلیل و توضیح برای برنامههایش شرح دهد.
|
Independent user
(زبان آموز مستقل)
|
B2
|
Vantage / upper intermediate
(فوق متوسط)
|
♦ میتواند مفاهیم کلی را در یک متن پیچیده در مورد یک مفهول واقعی یا انتزاعی شامل مباحث فنی در حوزه تخصصش درک کند.
♦ میتواند با سطحی از تسلط با دیگران تعامل کند بهطوریکه بتواند بدون مشکل و نیاز به فرد دیگری با یک فرد بومی صحبت کند.
♦ میتواند برای طیف وسیعی از موضوعات متنهایی دقیق و واضح تولید کند و دیدگاه خود را در مورد موضوع بخش توضیح داده و نقاط ضعف و قوت آن را مشخص کند.
|
C
|
Proficient user
(زبان آموز مسلط)
|
C1
|
Effective operational proficiency / advanced
(پیشرفته)
|
♦ میتواند طیف وسیعی از عبارات بلند و مشکل را درک کند و مفهوم آن را بفهمد.
♦ میتواند ایدههای فکری خودش را با تسط کامل و بدون نیاز به جست و جوی لغات بیان کند.
♦ میتواند از زبان به صورت منعطف و کارآمد برای نیازهای اجتماعی، آکادمیک یا تخصصی استفاده کند.
♦ میتواند متونی واضح، خوش ساختار و دقیق در مورد موضوعات پیچیده اماده کند، که نشان دهنده استفاده کنترل شده از الگوهای ساختار یافته، ارتباطات و ابزارهای فکری باشد.
|
Proficient user
(زبان آموز مسلط)
|
C2
|
Mastery / proficiency
(فوق پیشرفته)
|
♦ میتواند به سادگی هرچیزی را که میشنود یا میخواند بفهمد.
♦ میتواند اطلاعات دریافتی از منابع مختلف کلامی یا نوشتاری خلاصه کند و مباحث گزارشها را با ساختاری تازه به شکلی منسجم بیان کند.
♦ میتواند خودش را بدون مقدمه، دقیق و سلیس ابراز کند و تفاوتهای مفهومی را حتی در موقعیتهای پیچیده تمیز دهد.
|